مفاهیم عمومی, مقالات آموزشی

بازیافت و استفاده مجدد از آب

بازیافت و استفاده مجدد از آب

آب یکی از منابع حیاتی و اساسی برای بقای انسان و سایر جانداران است. با افزایش جمعیت، توسعه صنعتی، تغییرات اقلیمی و آلودگی محیط زیست، منابع آب شیرین در سطح جهان کاهش یافته و تحت فشار قرار گرفته اند. بنابراین، به دنبال راهکارهایی برای حفظ، مدیریت و بهینه سازی مصرف آب بوده و یکی از راهکارهای موثر و پایدار، بازیافت و استفاده مجدد از آب و پساب تصفیه شده است. در این مقاله از پویاژن آزما همراه ما باشید.

بازیافت آب به چه معنا است؟

بازيافت آب به فرآيندي گفته مي شود كه در آن آب پس از تصفيه به حالتي قابل استفاده برگردانده مي شود. استفاده مجدد آب به كاربرد دوباره يا چندباره آب بازيافت شده در همان كاربرد يا كاربردهاي ديگر گفته مي شود. بازيافت و استفاده مجدد آب مي تواند در سطوح مختلفی همچون خانگي، صنعتي، كشاورزي يا شهري صورت بگيرد. بازيافت و استفاده مجدد این مایع حیاتی مي تواند منجر به صرفه جويي در منابع آب شيرين، كاهش هزينه هاي تأمين آب، بهبود كيفيت آب، حفاظت از محيط زيست و افزايش امنيت آب شود.

کاربردهای پساب تصفیه شده

فرآیندهای تصفیه آب و پساب ممکن است شامل روش های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی باشند که هدف آن ها حذف یا کاهش آلودگی های حلال، جامد، گازی یا باکتریایی در آب و پساب است. بسته به نوع و کاربرد فرآیندهای تصفیه، کیفیت آب و پساب تصفیه شده ممکن است بالاتر یا پایین تر از کاربردهای قابل قبول باشد. بنابراین، لازم است که قبل از بازیافت آنالیز پساب انجام شود، تا اطمینان حاصل شود که چه مواد مضر یا خطرناکی در پساب وجود دارد و تا چه سطحی می توان آب را مورد استفاده قرار داد. در ادامه این مقاله از پویاژن با چند نوع کاربرد و استفاده از آب و پساب تصفیه شده آشنا خواهیم شد.

آبیاری گیاهان و فضای سبز

پساب تصفیه شده می تواند منبع آب قابل قبولی برای آبیاری گل ها، درختان، چمن ها و سایر گیاهان باشد. این کار به صرفه جویی در آب شرب و حفظ منابع آب کمک می کند. البته باید توجه داشت که پساب تصفیه شده ممکن است حاوی نمک ها و فلزات سختی باشد که در طولانی مدت ممکن است به خاک و گیاهان آسیب برسانند. بنابراین لازم است که پساب تصفیه شده را با آب شرب یا دیگر منابع آب ترجیحاً با کمترین نمک ها ترکیب کرد. همچنین باید توجه داشت که آب حاصل عاری از باکتری های خطرناکی همچون کلی فرم ها یا برخی ویروس های بیماری زا باشد. در نتیجه در آخرین مرحله تصفیه یک مرحله ضدعفونی با روش هایی مثل اوزون زنی باید انجام شود. از اینجا می توانید مقاله کامل در مورد اوزونیزاسیون را مشاهده بفرمایید.

شستشو و نظافت

پساب تصفیه شده می تواند برای شستشو و نظافت وسایل خانگی، اتومبیل، حمام، سرویس بهداشتی، کولر ها و سایر سطوح استفاده شود. این کار نیز به صرفه جویی در آب شرب و کاهش هزینه های آب و فاضلاب منجر می شود. این روش در مجموعه هایی مثل کارواش ها و یا صنایعی که شست و شو بخشی از صنعت آن ها است بسیار کاربردی می باشد و در مصرف آب تا مقادیر قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد. البته در اینجا نیز باید وجود میکروارگانیسم های خطرناک را در نظر گرفت و در صنایعی که مخصوصا ارتباط مستقیم با انسان دارد مرحله ضدعفونی کردن را نباید فراموش کرد.

شست و شو ی ماشین در کارواش های اتوماتیک

شست و شوی اتوموبیل ها در کارواش و مصرف آب آن

کارواش هایی که از آب بازیافت شده برای سیستم شست و شو استفاده می کنند، باید دارای سطح تصفیه و ضدعفونی مناسب باشند. برای مثال، در ایران، استاندارد ISIRI 10168-1 برای کاربردهای غیرآشامیدنی آب بازیافت شده تعریف شده است.

صنعت

پساب تصفیه شده می تواند برای برخی از فرآیندهای صنعتی که نیاز به آب با کمترین درجات خلوص دارند، استفاده شود. برای مثال، پساب تصفیه شده ممکن است برای خنک کاری، جوشکاری، رنگبرداری، تولید بخار و سایر فعالیت های صنعتی که نیاز به آب با کیفیت بالا ندارند، مناسب باشد. این کار نیز به صرفه جویی در آب شرب و کاهش تأثیرات زیست محیطی صنایع کمک می کند. البته باید توجه داشت که پساب تصفیه شده ممکن است حاوی مواد شیمیایی و زیستی باشد که ممکن است با فرآیندهای صنعتی تداخل داشته باشند یا به تجهیزات صنعتی آسیب برسانند. بنابراین لازم است که پساب تصفیه شده را قبل از استفاده به درستی تصفیه و تعدیل کرد.

سیستم تصفیه آب

طراحی سیستم تصفیه آب

تغذیه آب زیرزمینی

پساب تصفیه شده می تواند برای تغذیه و حفظ سطح آب زیرزمینی استفاده شود. این کار به جلوگیری از نشت و نفوذ آب شور به چاه های آب شیرین و حفظ منابع آبی برای آینده کمک می کند. برای مثال، در کشور سنگاپور، پساب تصفیه شده با نام NEWater به عنوان یک منبع آب جایگزین برای تغذیه آب زیرزمینی و تولید بخار صنعتی استفاده می شود.

مصارف آشامیدنی

این موضوع یک مساله پیچیده و بحث برانگیز است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. پساب تصفیه شده، آبی است که از فرآیندهای حذف آلودگی ها از فاضلاب خانگی یا صنعتی به دست می آید. این آب ممکن است حاوی مقادیر کمی از مواد معدنی، نمک ها، باکتری ها و سایر مواد باشد. در نتیجه برای استفاده مجدد از آب به صورت آشامیدنی باید استانداردهای محیط زیست را به دقت رعایت کرد.

در برخی از کشورها، پساب تصفیه شده دوباره وارد شبکه توزیع آب می شود و به عنوان یک منبع جایگزین برای جبران کمبود آب زیرزمینی یا سطحی استفاده می شود. این کار باعث صرفه جویی در منابع آب و کاهش تأثیرات زیست محیطی مصرف آب می شود. با این حال، باید در نظر داشت که استفاده از پساب تصفیه شده به عنوان آب آشامیدنی نیازمند رعایت استانداردهای سخت گیرانه ای از نظر کیفیت، بهداشت، فناوری و نظارت است .

همچنین، باید با چالش های فرهنگی، روانشناختی، قانونی و دینی در این زمینه روبرو شد. در کشور ما، فعلا به لحاظ شرعی این امکان وجود ندارد و فقط از پساب تصفیه شده در صنعت و کشاورزی استفاده می کنیم.

ما در شرکت دانش بنیان پویاژن آزما با تکیه بر علم به روز و کارشناسان مجرب، آماده ارائه خدمات در زمینه سیستم های تصفیه پساب صنعتی هستیم. نکته قابل توجه اینکه شما می توانید در صورت تمایل آب تصفیه شده از سیستم خود را برای اهدافی همچون آبیاری، شست و شو یا برگرداندن به چرخه تولید کارخانه مجدد مورد استفاده قرار دهید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *