Uncategorized @fa

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

آب های خاکستری از حمام های خانگی، آب لباسشویی ها و خروجی آشپزخانه نشات می گیرند. آمارها نشان می دهد که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از فاضلاب تخلیه شده به فاضلابT دارای آب خاکستری است. بنابراین با بازیافت و تصفیه آب خاکستری، می توان بار زیرساخت ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

شرکت دانش بنیان پویاژن آزما، تولیدکننده سیستم های تصفیه صنعتی، قصد دارد در این مقاله به راهکار تصفیه آب خاکستری و بازگردانی آن برای مصرف مجدد پرداخته و انواع روش های تصفیه این فاضلاب را بررسی کند.

اگر صنعتی را مدیریت میکنید که محصولات مفیدی به جامعه ارائه میکند، مراقب فاضلاب تولید شده و مصرف آب خود هم باشید

برای محاسبه قیمت سیستم تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید

صنعت پتروشیمی یک صنعت فشرده است که از مقادیر نسبتاً زیادی آب در عملیات تصفیه خود استفاده می کند. این صنعت شامل پردازش مواد شیمیایی مشتق شده از نفت و گاز طبیعی است که برای مصارف مختلف شیمیایی استفاده می شود. فاضلاب تولید شده توسط این صنعت چالش های زیادی را برای تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی ایجاد کرده است. شرکت دانش بنیان پویاژن آزما قصد دارد در این مقاله به بررسی روش های تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی بپردازد.

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یک صنعت فشرده است که از مقادیر نسبتاً زیادی آب در عملیات تصفیه خود استفاده می کند. این صنعت شامل پردازش مواد شیمیایی مشتق شده از نفت و گاز طبیعی است که برای مصارف مختلف شیمیایی استفاده می شود. فاضلاب تولید شده توسط این صنعت چالش های زیادی را برای تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  ایجاد کرده است.

شرکت های پتروشیمی به راه حلهای تخصصی برای تصفیه جریانهای فاضلاب و پساب ها نیاز دارند تا مقررات زیست محیطی و استانداردهای انطباق مورد نیاز در سراسر دنیا را برآورده کنند. مسائل متعددی در ارتباط با جریان تصفیه فاضلاب در تاسیسات پالایش نفت شامل تصفیه روغن ها، گریس ها، مواد آلی فرار، فنل ها، فلزات سنگین و سایر آلاینده های خاص است که با اثرات کمبود آب، مقررات سختگیرانه و کاهش حاشیه های عملیاتی ترکیب شده است.

سیستم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  پویا ژن آزما خدمات بهینه سازی فرایند خاص و راه حل های تخصصی تصفیه فاضلاب را برای شرکت های پتروشیمی در سراسر ایران ارائه می دهد. در صورت نیاز به نصب، اینکار توسط متخصصین شرکت پویا ژن آزما اجرا می شود.

برای محاسبه قیمت سیستم تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید

فاضلاب پتروشیمی

پیچیدگی بازیافت و تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

هنگام تولید یا حفاری محصولات پتروشیمی، پساب هایی با مواد بسیار پیچیده ایجاد می شود. هدف از تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی ، بازیابی مواد یا به ترتیب استفاده مجدد، بازیافت آب از جمله ZLD یا تخلیه مایع صفر است. این کار بی اهمیت نیست و اغلب نمی تواند با هزینه های معقول و با استفاده از فن آوری های تصفیه معمولی انجام شود. در تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • آب تولید شده شامل درصد بالایی از مواد جامد محلول یا TDS و فلزات سنگین است.
  • مولکولهای دائمی در زنجیره طولانی منجر به رسیدن به یک نسبت نامطلوب در BOD و COD می شوند که تجزیه بیولوژیکی آنها را دشوار می کند.
  • مواد سمی مانند فنل ها، سیانیدها و آلدئیدها و میکروب هایی که تصور می شود آلاینده ها را از نظر بیولوژیکی تجزیه می کنند، تأثیر منفی می گذارد.
  • COD و شوک های نفتی تصفیه خانه های معمولی فاضلاب را تحت فشار قرار می دهند که در نهایت منجر به فراتر رفتن تصفیه خانه بیش از حد مجاز در تصفیه می شوند.
تصفیه فاضلاب پتروشیمی

با این وجود ، تصفیه بیولوژیکی فاضلاب حاوی COD اقتصادی ترین و پایدارترین روش تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  است. با استفاده از ترکیب هوشمند با سایر فرآیندها، می توان فن آوری های غشایی، طراحی های در نظر گرفته شده در تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  جهت کاربردهای مربوطه را برای برآوردن نیازهای بالا توسعه داد.

تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  پویا ژن آزما این امر را در کاربردهای متعددی مانند پالایشگاه ها، تولید گاز، تولید MTBE، بازیافت روغن فاضلاب ها، تقسیم امولسیون یا تولید پلیمر ثابت کرده است. فرآیندهایی با کارایی بالا که به طور ویژه برای فاضلاب های بحرانی توسعه یافته اند و با قابلیت اطمینان، عملکرد ساده و کارایی عالی خود را متمایز می کنند.

سیستم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  

فاضلاب تولید شده در صنایع نفت و پتروشیمی مجموعه عظیمی از انواع مواد آلاینده مختلف می باشد. از مهم ترین آلاینده های موجود در فاضلاب پتروشیمی می توان به مواد جامد و کلوئیدی معلق، گازهای بسیار بد بو که به دلیل تجزیه مواد آلی و گازهای محلول در فاضلاب بوجود می آیند، کربوهیدرات ها، مواد پاک کننده، رنگ، پروتئین ها، انواع چربی ها، کلریدها، فلزات سنگین، نیتروژن، فسفر، دی اکسید کربن، آمونیاک و متان اشاره نمود که باعث COD و BOD بالایی شده و باید با تصفیه نسبت به حذف آنها اقدام نمود.

حذف مجموعه ای از آلاینده های موجود در فاضلاب های صنایع پتروشیمی، می تواند به افزایش کیفیت آنها کمک کند و در نهایت می توان از آن به عنوان آب مناسب آبیاری برای مزارع، کشاورزی و باغبانی استفاده کرد. با استفاده از این روش ها علاوه بر اینکه می توان  مانع آلودگی محیط زیست شد، بلکه می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی کرد. جهت تصفیه فاضلاب صنایع نفت و پتروشیمی نیاز به مراحل مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک شامل حذف فیزیکی ذرات، چربی گیری، لخته سازی و بیوفیلتر می باشد.

مراحل تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی

فاضلاب ناشی از پالایشگاه نفت یا تولید پتروشیمی از آبهای پس از زهکشی، تمیز کردن، گرمای دیگ بخار، تصفیه آب یا مایعات آلوده، آب طوفان، فاضلاب و غیره نشأت می گیرد. این آبها غالباً بسیار آلوده به روغن و گریس، مواد آلی، شوری، مواد معلق، فلزات سنگین، سولفید، فلزات و در برخی موارد آمونیاک است. به دلیل تأثیر زیاد این نوع فاضلاب ها بر محیط زیست، نمی توان آنها را مستقیماً به آبهای سطحی و چاه ها تخلیه کرد. در تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  فرآیندهای زیر انجام می شود:

  • جدا کننده ها برای حذف روغن و کل جامدات معلق- گاهی اوقات یک سیستم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی قوی برای محافظت از جداکننده در برابر صدمات مکانیکی از جامدات درشت ارائه می شود.
  • انعقاد- لخته شدن و شناور کردن هوا برای حذف روغن باقیمانده، امولسیون شده و جامدات معلق کل به عنوان تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی در مرحله ثانویه شناخته می شود، برای حفاظت از مرحله فرآیند بعدی انجام می شود.
  • تصفیه بیولوژیکی هوازی- برای تجزیه بیولوژیکی مواد آلی محلول، از تولید لجن فعال برای دفع آنها استفاده می شود.
  • تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی سوم- ضدعفونی کردن برای حذف ذرات ریز و کاهش مجدد COD مربوطه و BOD ناشی از وجود بی رویه مواد جامد معلق که شامل کلوئیدی و سایر ذرات ریز و باکتری ها است، استفاده می شود.
  • تولید لجن- تولید لجن در تصفیه بیولوژیکی به منظور کاهش حجم آن در محل دفع فاضلاب انجام می شود. معمولاً فرآیندهای کاربردی و چند منظوره و آبگیری مکانیکی برای این کار ارائه می شود.

آب تصفیه شده در فرایند تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  می تواند برای خدمات صنعتی به عنوان آبیاری یا برای تخلیه نهایی مطابق با قوانین و استانداردها استفاده شود.

سیستم تصفیه فاضلاب

مزایای سیستم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  پویا ژن آزما

سیستم تصفیه فاضلاب صنایع پتروشیمی  پویا ژن آزما مزایای زیر را در بر دارد:

  • فضای چندانی نیاز ندارد.
  • استفاده از آن بسیار آسان است.
  • قابلیت جابجایی یکی از ویژگی های ویژه این سیستم به حساب می آید.
  • راه اندازی آن به صورت اتوماتیک است و کار کردن با آن نیاز به دانش خاصی است.
  • قیمت نهایی آن مناسب بوده و هزینه های راهبردی کمتری را در بر دارد.
  • بدون نیاز به حوضچه بتنی

اگر به این موضوع علاقمندید برای مطالعه به زبان انگلیسی از این منبع استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *