Uncategorized @fa

تصفیه فاضلاب چرم سازی

با توجه به کاهش میزان ذخایر آب زمین، باید در مصرف آب صرفه جویی کرد. بسیاری از صنعت ها امروزه از سیستم تصفیه فاضلاب به طور مجزا استفاده می کنند که یکی از آنها تصفیه فاضلاب چرم سازی می باشد. سیستم تصفیه فاضلاب چرم سازی پویا ژن آزما یکی از سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد که به استفاده مجدد از آب در صنعت کمک می کند.

شرکت دانش بنیان پویاژن آزما، تولیدکننده سیستم های تصفیه صنعتی، قصد دارد در این مقاله به راهکار تصفیه فاضلاب چرم سازی و بازگردانی آن برای مصرف مجدد پرداخته و انواع روش های تصفیه این فاضلاب را بررسی کند.

اگر صنعتی را مدیریت میکنید که محصولات مفیدی به جامعه ارائه میکند، مراقب فاضلاب تولید شده و مصرف آب خود هم باشید

برای محاسبه قیمت سیستم تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید

فرآیند تولید چرم به سه فرایند فرعی تقسیم می شود، مراحل آماده سازی، رنگ کردن و پوسته پوسته شدن چرم که هر یک نیاز به میزان قابل توجهی آب و شستشو دارد. تمام چرم های اصلی تحت این فرایندهای فرعی قرار خواهند گرفت. یک فرایند فرعی دیگر که مربوط به پوشش سطح است ممکن است به این مراحل اضافه شود.

آبی که در طی این مراحل استفاده می شود، می بایست پساب ها یا فاضلاب آن به تصفیه خانه ها و رودخانه ها منتقل شود. با توجه به کاهش میزان ذخایر آب زمین، باید در مصرف آب صرفه جویی کرد. بسیاری از صنعت ها امروزه از سیستم تصفیه فاضلاب به طور مجزا استفاده می کنند که یکی از آنها تصفیه فاضلاب چرم سازی می باشد. سیستم تصفیه فاضلاب چرم سازی پویا ژن آزما یکی از سیستم های تصفیه فاضلاب می باشد که به استفاده مجدد از آب در صنعت کمک می کند.

چرم سازی

فرآیند تغییر پوست حیوانات برای تولید چرم است. دباغی مکانی است که پوست در آن پردازش می شود. دباغی شامل فرایندی است که به طور دائمی ساختار پروتئینی پوست را تغییر می دهد و موجب دوام بیشتر و کمتر آن می شود. در پی این کار چرم مستعد تجزیه و رنگ آمیزی می شود. به این ترتیب رنگی که وارد آب می شود شامل برخی ترکیبات شیمیایی می باشد که باید طی یک فرایند تصفیه فاضلاب چرم سازی از فاضلاب حذف شوند.

قبل از رنگ شدن پوست، موها، چربی و سایر مواردی که از حیوانات ممکن است روی پوست مانده باشد، طی نمک زدایی و در مدت زمان شش ساعت تا دو روز در آب از بین می روند. با این حساب میزان قابل توجهی نمک وارد آب می شود که باید در فرایند تصفیه فاضلاب چرم سازی  از بین برود. دو زباله اصلی تولید شده در فرآیندهای دباغی و چرم سازی  شامل مواد زائد جامد و فاضلاب ها می باشد.

راهکارهای تصفیه

دو راه برای جمع آوری و تصفیه وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  1. در هر یک از مراحل، به طور جداگانه و بسته به اینکه از مراحل آمادگی، رنگ شدن یا پس از دباغی ناشی می شود، انجام می شود.
  2. مخلوط کردن و همگن سازی همه تخلیه های هر مرحله و تصفیه فاضلاب چرم سازی به صورت مشترک که این روش رایج ترین گزینه است. زیرا شامل نصب یک تصفیه خانه برای یک کارخانه است.

برای محاسبه قیمت سیستم تصفیه صنعتی پویاژن کلیک کنید

خصوصیات فاضلاب چرم سازی

فاضلاب ناشی از کارخانه های چرم سازی دارای غلظت بسیار بالایی از بار آلی COD است که بیشتر آن زیست را تخریب می کند و مقدار نیتروژن بالایی دارد. زیرا پوست از پروتئین ها، کراتین ها ، چربی ها و غیره تشکیل شده است. علاوه بر این ترکیبات آلی از جمله عوامل برنزه کننده، ساخت چرم مصنوعی، از بین بردن چربی ها، رنگ ها و غیره، در فرایند چرم سازی استفاده می شود. به این ترتیب تصفیه این فاضلاب باید با توجه به ویژگی های معمول هر یک از آلاینده ها تطبیق داده شود. علاوه بر این این کار، جداسازی را در فرایند تصفیه را تسهیل می بخشد و عملکرد بازیابی اجزای مورد نیاز و با ارزش آب را افزایش می دهد.

سیستم تصفیه فاضلاب چرم سازی  

صنایع چرم سازی به واسطه مصرف زیاد آب در عملیات دباغی، همواره فاضلاب فراوانی را در محیط رها می سازند  و حاوی مقادیر بالای COD ,BOD،TDS، سولفید، آمونیاک، نیترات و فلزات سنگین سمی از جمله کروم، نمک های صنعتی و ضایعات پوست و مواد آلی است و در صورتی که بدون تصفیه وارد محیط شود، آسیب شدیدی  به محیط زیست وارد می کند. سیستم تصفیه پویا ژن آزما با استفاده تلفیقی از روش های فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیک که اساس آن بیوفیلتر می باشد، قادر است اینگونه فاضلاب ها را به نحوی تصفیه کند که مجددا قابل استفاده باشند.

موثرترین تصفیه فاضلاب چرم سازی

فرآیندهایی که بیشتر در تصفیه فاضلاب چرم سازی مورد استفاده قرار می گیرند، فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی هستند و در حال حاضر این روند به سمت استفاده از تکنیک های ممبران است تا امکان استفاده مجدد از آب تصفیه شده در این فرآیند را فراهم کند. ترکیبات معدنی موجود در فاضلاب می تواند اثرات سمی و مهاری برای میکروارگانیسم های تصفیه بیولوژیکی داشته باشد که برای از بین بردن آنها پیش تصفیه فیزیکی و شیمیایی می بایست انجام شود. هنگامی که جریانها از هم جدا نمی شوند اما مخلوط می شوند، نکات زیر اساس طراحی سیستم تصفیه فاضلاب چرم سازی قرار می گیرند:

  • محتوای کروم زیاد- این امر امکان استفاده مجدد و ارزیابی مجدد لجن ایجاد شده در تصفیه بیولوژیکی را کاهش می دهد.
  • غلظت زیاد بار آلی- اگر این بار بسیار زیاد باشد و تصفیه بیولوژیکی به عملکرد مورد نیاز نرسد، باید یک مرحله پس از تصفیه فاضلاب چرم سازی اعمال شود.
  • سولفات ها زیاد – این مواد باعث می شود که استفاده از تصفیه بیولوژیکی بی هوازی توصیه نشود. یک جایگزین در اینجا مطرح می شود که شامل استفاده از فن آوری های گوگردزدایی است که در پیش تصفیه انجام می شود.
  • جامدات بالا- طراحی مناسب قبل از تصفیه فاضلاب چرم سازی می تواند جامدات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. انعقاد یا لخته شدن و فرآیندهای شفاف سازی اولیه با استفاده از دستگاه های شناور یا DAF و شناورسازی با هوای حل شده، در حذف جامدات بسیار موثر است.

 

مزایای سیستم تصفیه فاضلاب چرم سازی پویا ژن آزما

سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی پویا ژن آزما مزایای زیر را در بر دارد:

  • فضای چندانی نیاز ندارد.
  • استفاده از آن بسیار آسان است.
  • قابلیت جابجایی یکی از ویژگی های ویژه این سیستم به حساب می آید.
  • راه اندازی آن به صورت اتوماتیک است و کار کردن با آن نیاز به دانش خاصی ندارد.
  • قیمت نهایی آن مناسب بوده و هزینه های راهبردی کمتری را در بر دارد.
  • بدون نیاز به حوضچه بتنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *